Varför ska jag välja fiber?
Med fiber från Ljungby Energi får du en framtidssäker teknik att transportera tjänster så som TV, data och telefoni. Via en fast internetanslutning med fiberteknik är du mycket väl rustad för dagens tjänster på internet samt även väl förberedd på allt vad framtiden har att erbjuda. Läs mer om fiber här!
Får jag fiber automatiskt när jag tar fjärrvärme?
Nej, men du får däremot ett tomrör som man eventuellt (beroende på tekniska förutsättningar) kan utnyttja för att blåsa fibern i. Du slipper därigenom grävningen på egen mark.
Jag har inte fjärrvärme eller tomrör in till fastigheten, kan jag få fiber?
Ja oftast kan du det. Finns det fiber eller kanalisation i gatan utanför din fastighet, då kan vi oftast erbjuda dig en anslutning. Slå in din adress på vår sida www.ljungbyfibernat.se för att se anslutningsmöjlighet, eller kontakta oss för mer information.
Finns inte fiber eller tomrör i ditt område får vi se på möjligheten att göra en utbyggnad till området.
Vad ingår i anslutningsavgiften (villa)?
I priset för en villaanslutning ingår:
Att Ljungby Energi gör följande:
Tillhandahåller slang, söktråd och märkband.
Gör håltagning i din grundmur, tätar och sätter kabelskydd.
Blåsning av fiber till fastigheten.
Insvetsning av fiberkabel.
Del i aktiv utrustning i vår huvudnod.
Uppmontering av kundenhet (CPE) för Bredband/TV/Telefoni
Du gräver alltid själv på din tomt, om det inte finns en kanalisation som går att använda
Binder jag mig till att även välja en tjänst om jag beställt en fiberanslutning?
Nej, du har inte något krav på att beställa någon tjänst när du har fått fiber till din villa/lägenhet.
Var ska jag placera kundenheten (CPE´n)?
Kravet är att den måste sitta i inomhusmiljö, dvs miljö med låg luftfuktighet och med en temperatur mellan ca 0 och +40 grader (C). Det måste också finnas ett 220v uttag i närheten av enheten. En allmän rekommendation är att man placerar enheten där röret för fibern slutar och att man från det stället bygger vidare med nätverk och antennkabel.
Vilka lampor ska lysa på kundenheten för att allt ska vara ok?
Guide för vilka lampor som finns och skall lysa, samt ytterligare information om kundenheten finns att läsa i Installationsanvisningen.
Kan man beställa bredband utan att beställa TV eller vice versa?
Ja, du väljer själv precis vilka tjänster du vill ha, de är helt oberoende av varandra.
Vilka tjänster ingår i en fiberanslutning?
I en fiberanslutning via Ljungby Energi ingår inga tjänster. Tjänsterna beställer du själv direkt från tjänsteleverantörerna i nätet. Detta är för att du som kund skall ha frihet att själv välja vem som skall leverera de olika tjänsterna till dig.
Vilka tjänster och tjänsteleverantörer finns det och vad har de för priser?
Det finns idag flera olika tjänsteleverantörer anslutna till vårt fibernät. Det är både lokala och nationella leverantörer. Läs mer HÄR. Ljungby Energis kabel-tv beställer du direkt via Ljungby Energi.
Vilken hastighet kan jag få med en bredbandsanslutning i fibernätet?
Nätet är byggt för 1000mbit/s i båda riktningarna, men det är respektive tjänsteleverantör som väljer vilken hastighet de vill sälja.
Kan jag säga upp min fasta telefoni?
Ja, men vill du flytta med ditt nuvarande telefonnummer så är det viktigt att du först beställer IP-telefoni, så numret kan flyttas med, innan du säger upp ditt abonnemang. Är du osäker kan våra tjänsteleverantörer som levererar IP-telefoni hjälpa dig.
Fungerar mitt hemlarm med IP-telefoni?
I de flesta fall är det inga problem att ha larm via ip-telefoni. Eftersom du kan använda dina analoga telefoner och telejack så ansluter du bara larmet som vanligt. För säkerhets skull kan du ta kontakt med din larmoperatör och höra vilka erfarenheter de har med ip-telefoni.
Vilka kanaler ingår i grundpaketet?
Grundpaketet utgör grunden i vår tv-tjänst och innehåller de 14 mest efterfrågade tv-kanalerna.
Här hittar du mer information om grundpaketet.
Hur beställer jag grundpaketet?
På vår kundportal för fiber kan du beställa vårt Grundpaket. Har du inget inlogg så är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Vad menas med Flex-paket?
Flex7 och Flex14 är två nya kanalpaket med unik valmöjlighet. Om du startar ett abonnemang på något av dessa paket har du möjlighet att på vår hemsida byta dina kanaler varje dag. Prova dig fram till vilka kanaler som blir just dina favoriter. Programkort och utrustning krävs.
Vad menas med att streama kanaler?
Det innebär att ditt tv-program skickas över internet och kommer kunna ses t. ex. på en surfplatta eller Apple TV.
Du kommer kunna välja själv NÄR och HUR du vill titta (upp till sju dagar bakåt i tiden). Vi har stöd för flera olika plattformar.
Alla kanalerna du abonnerar på kan du se via vår nya FinnvedenMedia app.
Läs mer här hur du aktiverar streamingtjänsten.
Jag har glömt mitt streaminglösenord.
Om du aktiverat FinnvedenMedia-appen och glömt av vilket lösenord du gjorde, så kan du göra ett nytt lösenord.
Varför hittar inte min TV digitala kanaler?
Se till att din mottagare är utrustad med en digitalmottagare för DVB-T. Om din TV har både en DVB-T och DVB-C digitalmottagare ska du se till att söka kanaler med DVB-T (benämns ofta som ”sök via Antenn” i TV’ns menyer).
Finns det tillgång till HDTV-kanaler?
Merparten av våra kanaler i baspaketet är HD-kanaler och många av våra övriga kanaler är också i HD-kvalitet. För att se vilka kanaler som finns i nätet kan ni titta vidare under TV via fiber och tilläggspaket.
Hur gör jag för att se HDTV?
För att se kanaler med HD kvalité behövs en HD Ready TV, samt programkort och vår Digitalbox HD eller en CI+ förberedd TV och vår CI+-modul HD.
Kan jag se ett program i köket samtidigt som någon annan tittar på ett annat program i vardagsrummet?
Ja. Okodade kanaler kan du se analogt på hur många TV apparater du vill, utan extra kostnad. Du kan även se kodade kanaler på flera TV-apparater samtidigt, men behöver då ha ett programkort, och en Digitalbox/CA Modul till varje TV.
Är fjärrvärme färdigbyggt?
Numera täcker vi större delen av Ljungby centrum och därför läggs nu mest kraft åt förtätningar, dvs. att vi upplyser de hushåll som ligger utmed stamledningen att de kan få fjärrvärme. Men vi ser gärna att även andra intresserade fastighetsägare hör av sig så att vi kan kolla upp möjligheterna för en anslutning.
Vad gör jag om mitt vatten är grönt?
Om ditt vatten är grönt så beror det troligen på att det är något fel på din värmeväxlare och att du därför får ut fjärrvärmevatten i ditt dricksvatten. I så fall kontaktar du Ljungby Energi på telefon 0372-600 600 under kontorstid och övriga tider ringer du 0372-84600.
Kan jag få värme i källaren under sommaren?
Ja det kan du. Temperaturen i huset styrs av en givare som känner av utomhustemperaturen, är det varmt ute så stänger värmen av. Det går att ändra på en inställning i reglercentralen, ta kontakt med oss så kommer vi ut och hjälper dig med det.
Vad gör jag om min fjärrvärmecentral läcker?
Om det är ett mindre läckage så kan du vända dig till oss på dagtid på telefon 0372-600 600, så kommer vi i mån av tid och hjälper dig med detta. Vid större akuta läckor utanför normal arbetstid kontaktar du oss på 0372-84600.
Hur reglerar jag värmen?
Det gör du enklast genom att justera termostaterna som sitter på dina element. Om detta inte fungerar så kontrollerar du ditt expansionskärl. Trycket på den svarta visaren ska visa någonstans mellan 0,5-1,2 bar, fyll på vid behov. Nästa steg är att höja värmen, det gör du genom att öka +/- knappen någon grad.
Vem äger fjärrvärmecentralen?
Det är du som Fastighetsägare som äger den fjärrvärmecentral som sätt upp hos dig. Det innebär även att det är du som ansvarar för att den sköts och servas vid behov.
Vem äger fjärrvärmemätaren?
Fjärrvärmemätaren ägs av Ljungby Energi och byts ut kostnadsfritt vart 10:e år.
Vad betalar jag för elnätet?
Läs HÄR om våra elnätspriser.
Behöver jag begära kabelvisning?
När du ska gräva så ska du alltid begära kabelvisning. Det gör du enklast via ledningskollen.se. Vid akuta ärenden kan du kontakta vår kundtjänst på 0372-600 600.
Hur gör jag när jag ska flytta?
Inflytt
När du flyttar in i en bostad i Ljungby Energinät AB:s nätområde är det vi som ser till att du får el. För att få el till ditt boende behöver du två avtal. Ett med oss som elnätsföretag och ett med elhandelsföretaget som skall leverera den el du använder. Båda företagen bör kontaktas i god tid innan du flyttar in. Om du själv inte väljer ett elhandelsföretag är Ljungby Energinät skyldigt att anvisa ett. Ljungby Energinät AB:s anvisade leverantör är Ljungby Energi AB.
Utflytt
Anmäl till oss i god tid innan du flyttar ut.
När du gjort din anmälan till oss meddelar vi ditt elhandelsföretag.
De flesta hyresvärdarna i Ljungby säger upp elnätsavtalen åt dig i samband med utflytt. Kontrollera gärna med din hyresvärd vilket som gäller när du säger upp din bostad.
Du aviserar flytt enkelt genom att ringa eller maila vår kundservice.
Kan jag byta huvudsäkring?
Om det finns skäl för att ändra mätarsäkring, t.ex. vid byte från eluppvärmning till fjärrvärme, kontaktas en elinstallatör som efter säkringsändringen skickar en ändringsanmälan till oss.
Vad är en tariff?
Tariffen är uppbyggd i en fast abonnemangsavgift där avgiften beror på säkringens storlek. Överföringsavgiften är kopplad till själva förbrukningen i kWh och ska inte förväxlas med den rörliga energiavgift som kunden betalar till elleverantören. Vår överföringsavgift speglar den rörliga avgiften som kommer från överliggande nät och avgiften ska täcka våra förlustkostnader i transporten från vår inmatningspunkt i lokalnätet till kundens anslutningspunkt i fastigheten.
Vad har ni för elpriser?
Läs mer HÄR om våra elpriser.
Vad är fast pris?
Ett fast pris innebär att du betalar ett fast pris per kilowattimme (kWh) hela avtalsperioden, oavsett vad som händer på elmarknaden. Du binder ditt kilowattimmepris och under perioden vet du exakt hur mycket du kommer att betala per kWh för el du använder.
Vad är rörligt pris?
Ett rörligt pris innebär att du betalar samma pris per kilowattimme under hela månaden, och det spelar ingen roll när på dygnet du förbrukar.
Det rörliga priset baseras på det inköpspris vi köper in elen för. Det betyder att priset per kilowattimme varierar månad till månad.
Vad är timpris?
Med timpris följer du elbörsens svängningar, timme för timme. Du betalar priset för elen just den timmen du förbrukar.
Vad händer när mitt fastprisavtal går ut?
Vi har ingen automatisk förlängning.
När ditt fastprisavtal med oss går ut så läggs du i ett rörligt elhandelsavtal, utan att du behöver göra någonting. Du får alltid brev med information innan ditt avtal hinner löpa ut.
Vad är anvisningspris?
För att få el till din bostad måste du ha två avtal. Ett elnätsavtal med det företag som äger elnätet genom vilket elen distribueras. Samt ett elhandelsavtal med det elhandelsföretag som du köper elen av.
Om du själv inte kontaktar något elhandelsföretag när du flyttar in anvisar elnätsföretaget dig till en elhandlare.
Ljungby Energinät AB anvisar kunder som ej gjort något val till Ljungby Energi AB.
Eftersom anvisningsavtal är dyrare än andra elavtal, betalar du mer för din el än vad du egentligen behöver. Oavsett om du använder lite el eller mycket el rekommenderar vi dig att teckna ett elavtal.
Varför skickar ni brev till mig flera gånger om året?
Ljungby Energi AB är enligt lag skyldiga att skicka ut brev till kunder som har anvisningsavtal en gång i kvartalet, tills det att de tecknar ett annat elhandelsavtal.
Varför får jag dubbla fakturor?
Vi på Ljungby Energinät fakturerar nätavgiften. Väljer du Ljungby Energi som din elhandlare får du båda nätavgiften och elhandeln på samma faktura.
Väljer du däremot att teckna ett elhandelsavtal med en annan elhandlare så får du en separat faktura ifrån dem.
Varför debiterar ni energiskatt?
Från och med den 1 januari 2018 har ansvaret för att hantera energiskatten flyttat från elhandlaren till elnätsägaren.
Energiskatten är fn 42,8 öre/kWh exkl. moms. (2024-01-01)
Är Ljungby Energi anslutna till Kivra?
Ljungby Energi är anslutna till Kivra sedan 2018. Detta innebär att alla som är anslutna till Kivra kommer att få elfakturan dit och inte via post. Har du e-faktura till din internetbank kommer fakturan att fortsätta komma dit även om du är ansluten till Kivra.
Varför har ni fakturerat en inflyttningsavgift?
Inflyttningsavgiften är en administrativ kostnad. Vi tar alltid ut en inflyttningsavgift på kunder som tecknat ett nytt elnätsavtal.
Jag får idag mina fakturor från Kivra. Hur får jag fakturorna via posten istället?
Det går att avregistrera oss som avsändare i Kivra och du får då fakturorna via posten.
Klicka HÄR för att komma till Kivras hemsida och till instruktioner hur du gör för att avregistrera oss som avsändare.
Kan jag betala med autogiro?
Självklart!
Klicka här för att komma till att anmäla autogiro online.
Vill du att vi skickar en blankett till dig i stället, som du fyller i och skickar tillbaka, vänligen ring vår kundservice på 0372- 600 600.
Kan jag betala med e-faktura?
Ja du har möjlighet att få din faktura elektroniskt. Ansök direkt via din internetbank eller fyll i vårt formulär för ansökan. Det går också bra att kontakta kundservice på 0372-600 600 så hjälper vi dig.
Kan jag få fakturan via e-post?
För att uppfylla kraven i GDPR kan vi inte längre erbjuda faktura via e-post. Vi erbjuder dock e-faktura till din internetbank. Har du Kivra får du även din faktura dit.
Hur blir jag fakturerad för tv-tjänsten jag har hos er?
Dina kabel-tvavgifter samfaktureras med övriga produkter från Ljungby Energi. I normala fall får du en faktura för 2 månader, i efterskott. När du beställer tv-tjänsten, påbörjas ditt abonnemang fr o m dagen som tjänsten aktiveras.
Om du säger upp något utbud från tilläggspaketet är grundregeln 30 dagars uppsägningstid. Samma regel gäller även om du skulle säga upp Grundpaketet.
OBS! Viasatpaketen har i regel 12 månaders bindningstid.
Aktuellt
- Varför ska man välja Ljungby Energi?20 september, 2024 - 09:30
- Ledig tjänst underhållstekniker20 september, 2024 - 07:00
- Tre nya kanaler i TV-nätet17 september, 2024 - 15:04
- Fjärrvärmeutbyggnad19 augusti, 2024 - 13:21
Snabblänkar
0372-600 600
Besöksadress
Märta Ljungbergsvägen 61
341 34 Ljungby
Öppettider:
Mån-Tors 08:00-16:00
Fre 08:00-15:00
(lunchstängt alla dagar 12:00-13:00)
Postadress
Box 262, 341 25 Ljungby